Dünyada küreselleşme hareketlerinin hızla artması neticesinde, insanlar diğer ülkelerle daha fazla ilgilenmeye başlamışlar ve yerel pazarlardaki müşterilerine ilaveten uluslararası pazardaki müşterilerini de portföylerine ilave etmek için yoğun bir çaba içerisine girmişlerdir. Kültürün temel taşlarından biri olarak kabul edilen dil konusu da incelenmiş. Dünyadaki diller incelendiğinde her ülkenin kültürel özelliklerini taşıyan kendi dilleri olmasına rağmen, ilaveten dünyanın diğer dillerini de takip ettikleri gözlemlenmiş. Görüşmelerde nasıl davranılması gerektiği gibi önem arz eden durumlar ortaya çıkmıştır. Ülke kültürleri analizinde, iş görüşmesi yaparken, sosyal aktivitelere katılırken davranış biçimlerinin nasıl olacağı, randevularınızda nelere dikkat edilmesi gerektiği, hediye alışverişinin nasıl gerçekleştiği, halk davranış biçimleri, sosyo-kültürel yapıları nasıldır, iş kıyafetleri ve karşılıklı konuşmalarda dikkat edilmesi gereken hususlar ön planda incelenmesi gerekmektedir.

KüreselleşmeDünyadaki iş görüşmelerinin büyük bir çoğunluğu ürünün dışında kalan unsurlardan dolayı başarısızlıkla sonuçlanabiliyor, ürünler küreselleşmeyle birlikte her yerde çok rahatlıkla bulunabiliyor. Dünya küresel bir yerellikte yaşanır hale gelmiştir. Küresel markalar dünyanın her ülkesinde yerel nitelikte şubelerini açarken de o ülkenin kültürel özelliklerini ayrıntılı ve çok yönlü araştırmalar yapıp o şekilde adım atmışlardır. Karşı kültürden insanların birbirlerini tam olarak anlayamaması, birbirlerinin gelenek ve göreneklerine yeterince saygı gösterememesi iş görüşmelerindeki başarısızlıkların arkasında yatan ve görünmeyen sebepler arasında yerini alan önemli bir etkendir.

Uluslararası pazarlama işi ile uğraşan firmaların ürünlerini pazarlarken kültürel açıdan pazarlama stratejileri incelenmiştir. Görüşmelerde nasıl davranılmasında fayda vardır gibi birçok soruya da bu çalışmada yer verilmiş. Ülke kültürleri analizinde, iş görüşmesi yaparken, sosyal aktivitelere katılırken davranış biçimlerinin nasıl olacağı, randevularınızda nelere dikkat edilmesi gerektiği, hediye alışverişinin nasıl gerçekleştiği, halk davranış biçimleri, iş kıyafetleri ve karşılıklı konuşmalarda dikkat edilmesi gereken hususlar derlenerek verilmeye çalışılmış.

Dünya gün geçtikçe daha da küçülmekte ve iş ilişkileri küresel pazarda büyük bir rekabet içerisinde yürütülüyor. Rekabet ederken de fiyat avantajlarına ilaveten karşı kültürü çok iyi bilen, onun değerlerine saygı gösteren ve onların istek ve arzuları doğrultusunda ürün adaptasyonunu sağlayan ülkeler ve firmalar daha başarılı oluyor.

uluslararası pazarUluslararası alanda bir Pazar payı edinmek isteyen firmalar pazardaki müşterilerinin inanışları, değerleri, müşteri davranışları hakkında sorgulama yapmak zorunda kalıyorlar. Çünkü karşı tarafı iyi bir şekilde değerlendirmek ve anlamak başarılı pazarlamacının en önemli unsurlarından birisi olarak gösteriliyor. Uluslararası arenada ürününü pazarlayanlar için benzerliklerin ve farklılıkların ortaya çıkarılması kritik bir faktör olarak karşımıza çıkıyor. Kaynak: İGEME (İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi)

 

ArjantinARJANTİN

Başkent Buones Aires’te çalışma saatleri, sabah 10 akşam 5 arasıdır. İş yemekleri öğlen saat 1’de yenir. Arjantin’de misafirlerden randevularında dakik olmaları beklenir ama kendileri 15-20 dakika gecikirler. Ocak ve şubat ayları tatil aylarıdır. Bankalar saat 10’dan öğleden sonra 3’e kadar açıktır. İş çevrelerinde mavi, gri ve kahverengi takım elbiseler ve tutucu kravatlar tercih edilir. Sanıldığının aksine tropikal ortam kıyafetleri pek hoş karşılanmaz. Göz alıcı aksesuarlardan özellikle şiddetle kaçınılmalı. Arjantinliler genelde sıcak insanlardır ve konuşurken yakın mesafeden dokunarak sohbet ederler. Erkeklerin el sıkıştıktan sonra öpüşmeleri genelde görülen bir selamlaşma biçimidir. Arjantinlilerin ihtirasla konuşmayı seven insanlar oldukların unutmayın ve sözünüzün kesilmesinden kesinlikle rahatsız olmayın. Arjantin’de kıta Avrupası kurallarını içeren sofra adabına çok önem verilir ve sizin uyup uymadığınıza da bakılır. Öteki yüzünde İspanyolca çevirisi olan business card çok gereklidir. Arjantin iş kültüründe kişiler arası uyum ve arkadaşlık23-4 ilişkileri, profesyonel deneyimlerden ve beceriden daha öncelikli gelir. İş anlaşmalarının anahtarı ilişkilerde yatar. İş toplantılarında konuya girmeden önce geyik muhabbeti adettendir. Arjantinliler için karakter çok önemlidir. Birini topluluk içerisinde eleştirmek ya da ona patronluk taslamak çok ayıp karşılanır. Israrlı satış tavrı veya diğer agresif taktikler Arjantinlilere hiç işlemez. İş akışı biraz bürokratiktir. Onlarca görüşmenin ardından son kararı en tepedeki yöneticinin evet demesi için geçmesi gereken süre biraz uzundur. Şimdiden sabırlı olmaya hazırlıklı olmalısınız.

 

avusturyaAVUSTURYA

Avusturyalılar planlarını haftalar hatta aylar önceden yaparlar. Bir iş toplantısı talebinizi bu adeti göz önünde bulundurarak yapın. Avusturyalılar son derece dakiktir ve başkalarından da bunu beklerler. Nitekim ulaşım sistemi kusursuz işler ve hiçbir zaman mazeret olarak sunulamaz. Onlar için bir toplantıya beş dakika geç girmek, fazlasıyla geç gelmek demektir. 15-20 dakika ise toplantının oldukça sarsıntılı başlamasına neden olur bunu önceden bilmenizde fayda var. Bu konuya önem vermelisiniz.

23-6Avusturyalılar sade biraz şıklığı tercih eder ve dış görünüşlerine çok önem verir. Eğer iyi bir izlenim bırakmak istiyorsanız yüksek kalitede ve üzerinize tam oturan elbiseler ve parlak cilalı ayakkabılar şarttır. Avusturyalıların iş toplantılarındaki ciddiyeti kişiler arası sohbetlerde sürer. Alman kültürüyle kendilerininkinin karıştırılmasından nefret ederler o nedenle tarih ve sanat konularında sohbet ederken bu detaya dikkat etmelisiniz. Konuşurken boş vaatlerde bulunmayın. Avusturyalılar, kastettiklerinizi söylemenizi, söylediklerinizi yapmanızı ve neyi yapmayacağınızı bilmek ister. Kış sporları, Avusturya sanatı ve mimarisi, opera ve klasik müzik hakkında sohbetler açın. Hiç açmamanız gereken konular ise para, ayrılmak ve boşanmak, din, anti-semitizm ve İkinci dünya savaşındaki rolü.  İş mektupları, fakslar ve e-mail’lar dahi son derece resmi bir dille yazılmalıdır. Avusturya’da statü çok önemlidir, şirketteki pozisyonunuzun kartvizitinizde yeterince vurgulanmış olmasına dikkat etmelisiniz.

brezilyaBREZİLYA

Brezilya’da hakim olan dil Portekiz'cedir. Brezilyalılar kendilerini “hispanics” olarak kabul etmemektedirler, ayrıca kendilerine İspanyolca hitap edildiğinde de bozulmaktadırlar. Brezilya iş kültüründe İngilizce gayet yaygın bir kullanım ağına sahiptir.

Sonuca ulaşabilmek için görüşmeleri birçok kez yürütmeniz gerekebilir. Görüşme ekibinizi değiştirmemeniz tavsiye edilmektedir. Temas sağlayan kişilerin değişikliği işbirliğinizi tehlikeye sokabilir, hatta bu davranış Brezilya iş protokolünün ihlali anlamına gelebilir.

 

23-8Çok miktarda kartviziti yanınızda bulundurunuz. Çünkü Brezilyalılar kartvizit değiştirmek konusunda çok heveslidirler. Kartvizitlerinizin yanında, tanıtım malzemelerinizi, Portekizce ve İngilizce dilinde basılmış dokümanlarınızı yanınızda götürmeyi ihmal etmeyiniz.

Ofise girerken kapıyı çalınız, geride durarak bekleyip Brezilya iş protokolünü takip ediniz. Birçok ofis resmi kuralları uygulamamaktadır. Sao Paulo’nın dışında, Brezilya’da iş açısından genellikle yavaş adım atılmaktadır, iş ilişkileri ilk toplantılarda fazla resmi olmayan bir ortamda yürüttükleri gözlemlenmiştir. Brezilya iş protokolünün en önemli parçası, toplantıya doğal bir yoldan “kısa konuşma” ile başlanmasıdır. Hemen derinlemesine işe koyulmak can sıkıcı bir durum oluşmasına sebep olabilir. İş protokolü çerçevesinde, Brezilyalılar geniş bir yelpazede tartışmaya açıktırlar. Özel yaşamları ile ilgili tartışmalarda ketum davranma eğilimi içindedirler. Brezilya’da özel ofis odaları, kıdemli yöneticiler için bile yaygın değildir. Toplantılar esnasında sık sık toplantıların kesilmesine hazırlıklı olunuz.

23-9Brezilyalılar genellikle analitik bir yapıda olup, soyut düşünce yapısına sahiptirler. İlaveten, yasalar ve kurallarla ilgili kuralları takip edeceklerine, her durumun özelliğine göre hareket etmektedirler. Eğer Brezilyalı ortaklarınızın sizin hakkınızda kuşkuları varsa, bu tavır onlara etkileyici grafikler veya diğer deneysel verileri sunmakla ortadan kalkmayacaktır. Bunların yerine, kendi kişiliğiniz, kültürel birikiminiz ve diğer kişilerle aranızdaki ilişki ve tecrübeleriniz Brezilyalı ortağınızın sizin hakkınızda olumlu düşünmesine neden olabilecektir. Görsel sunuşlarınız takdirle karşılanacaktır. Görüşmeler süresince tartışmalardan ve her türlü engellemelerden uzak durunuz. Paradan ziyade görüşmelerde gücünüzü ve statünüzü vurgulamanız daha etkili bir strateji olacaktır. Uyumlu ve planlı bir çalışma yerine bütün konuları bir anda tartışmak için kendinizi hazırlayınız. Konuyla ilgisi olmayan pek çok bilgi tekrar tekrar gözden geçirilebilir. Bu konularda hazırlıklı olursanız toplantıyı lehinize çevirebilirsiniz.