merdiven çıkan insanlarRekabet ortamında başarılarınızla anılmak ve akla gelen olmak istiyorsanız, bir konuda en iyisi olmak zorundasınız. Küçük bir şirket de olsanız, büyük de seçtiğiniz strateji genellikle sahip olduğunuz temel yetkinlik denilen şeyin çevresinde dönecektir.

Önemini vurguladığımız konu aslında şöyle açıklık getirebiliriz: İnsanlar belirli bir faaliyet ya da ürün üzerinde yoğunlaşan kişilerden etkilenirler. Hatta öyle ki zaman zaman hak ettikleri değerleri aşan ölçüde bilgi ve deneyim atfetme eğiliminde olurlar. Uzman denilince akla gelen tanım şu şekildedir. “Özel bir alanda çok eğitim ve bilgi sahibi olan kişi” Bu tanımdaysanız bu algılanış biçimini kullanın!

başarı anahtar successBunun tersine düşünecek olursak: ne kadar başarılı olursa olsun bir genelci bir çok alanda uzman olması enderdir. İnsanların sağduyusu tek bir kişinin ya da şirketin her konuda uzman olamayacağını söyler.

Genel algı o kadar güçlüdür ki, mevzubahis Kraft bile olsa bu değişmez. Bir çok alanda faaliyet gösterenler, isimleri büyük olsa bile, piyasada zayıf kalırlar. Mayonezde Hellman Kraft’a rahatlıkla bir fark atabiliyor, Jolede Smucker, hardalda ise French’s ismi tüm piyasayı ezip geçiyor.

Genel anlamda bilinen bir markayı örnek verelim: General Electric, yaşanan ve gözlemlenen bir durumla devam edelim. GE “anahtar teslim enerji santrali” denilen bir konsepti piyasaya sürmüştür. Tek duraklı alışveriş konsepti gibi bir çalışma üzerindeydiler. Buraya kadar proje güzel görünüyor. Fakat piyasa onları yanılttı. Aldıkları cevaplar: Teşekkürler ama size tribün jeneratörleri işini vereceğiz; kontrol, şalter düzeni ve diğer işler başka uzmanlara verilecek. “GE mutfak” önerisiyle ev hanımlarına gittiklerinde ise; ev hanımları, “Buzdolabınızı alırım ama bulaşık makinesini KitchenAid’den, çamaşır makinesini de Maytag’dan alırım” demişlerdir.

dumanlı dağ zirvesiParekende sektörü içinde aynı düşünce yöntemi geçerli. Herşeyin olduğu yerde farklılık yaratmak çok zor. Interstate Departmant Stores iflas etmiştir. Bunun üzerine şirket satış defterlerine bakarak en çok satış yaptığı ürüne odaklanmaya karar verdi, adını da değştirerek, Toys”R” Us yaptı. Şuanda ki durumu mu? ABD’de parekende oyuncak satışının % 17’si elinde…

Parekende sektöründe genellikle büyük başarılar uzmanlara aittir.

  • The Limited: İş kadınları için yüksek kaliteli giyim,

  • The GAP: Gençler için günlük giyim,

  • Benetton: Modayı yakından takip eden gençler için pamuklu giysiler,

  • Victoria’s Secret: Seksi iç çamaşırlar,

  • Banana Republic: Kaliteli günlük kıyafetler.

Parekende sektöründe Banana Republic (Muz Cumhuriyeti) gibi bir adla çıkış yapıyor ve başarılı oluyor… Emin olabilirsiniz ki artık uzmanların çağında yaşıyorsunuz!...