Geçtiğimiz günlerde Kadir Has Üniversitesi’nde “Yeni Medya ve Girişimcilik” üzerine bir konferans yapıldı. Deneyimlediğim kadarıyla Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya bölümünün açıldığı Türkiye’de ilk üniversite olması dolayısıyla, şuana kadar belli bir yol kat etmiş bulunmaktadır.

Bu konferansa ilişkin ilk yazımda konuşmacıların önemli bulduğum söylemlerini size birebir aktarıyor olmakla birlikte aslında sosyal medya ve girişimcilikte günümüzde hangi düzeyde yer aldığımızı da sosyolojik olarak değerlendiriyor olacağım. Tabi ki de öncelikli olarak yeni bilginin paylaşımını esas aldığım için konuşmalardan önemli notlarımı size yorumsuz olarak veriyor olacağım. Bu konferansta;

- 21. Yüzyılda girişimcilik kavramı Yeni Medya ile nasıl değişiyor? İnternet ve mobil ağlar, girişimciler için neler vaadediyor?

- Yeni Medya, girişimci, yatırımcı ve üniversite ekosistemini nasıl etkiliyor?

- İnternet ve mobil cihazların zaman-mekan sınırlarını ortadan kaldırması girişimcilik sürecini nasıl etkiliyor?

- Ülkemizde İnternet Girişimciliği alanında başarı öykülerinin perde arkasında neler var? Başarılı girişimcilerin taze girişimcilere tavsiyeleri neler?

- Yeni Medya ortamında girişimcilere kimler nasıl yatırım yapıyor? İyi yatırım alabilmenin kriterleri neler?

- İnternet ve mobil sektörün büyük oyuncuları girişimcilere hangi olanakları sağlıyor?

- Fikir ve projeleri için mekan arayan İnternet girişimcileri için kurum ve kuruluşlar hangi olanakları sağlıyor? Ekosistem, Kuluçka merkezi, Teknopark gibi kavramlar girişimciler için ne ifade etmeli?

-  21. Yüzyılın girişimcisi fikir ve projelerini sabit bir çalışma mekanı olmadan üretilebilir mi?

sorularına açıklık getirilmesi için düzenlenmiş bir konferanstı.

Prof. Dr. Sevda Alankuş(Dekan): Marshall’dan bir alıntıyla konuşmasına başladı, “Digital bir köyde bulunuyoruz. Bir gün herkes 15 dk’lığına meşhur olacak dönemi; herkes 1 dk’lığına vezir, 1 dk’lığına rezil olacağı bir döneme dönüştü. İktidar etme ve iktidardan etme radikal dönüşümlere uğradı!”

Prof. Dr. Mustafa Aydın(Rektör): “Yeni nesil olayları anlamıyor değil, farklı şekilde anlıyor. Yeni medya araçları öğrencilere ulaşmak için dönüşüyor. Bu alanda bu bölümü ilk biz kurduk, diğerleri sadece adını değiştiriyor.”

yeni medya ve girişimcilik

Bahadır Burak Evren: Albert Einsteinin bir sözünden yola çıkıyor. “I never think about future - ıt comes soon enough, (Ben asla geleceği düşünmem; yeterince hızlı geliyor!)” Başlamak kolay, maliyetler düşük, erişim fırsatları var, eski sektörler bile yeni fırsatlarla karşı karşıya dolayısıyla işinizi digital değişimden geçirmenin tam zamanı. Bu işlerin sosyal, mobil, gerçek zamanlı olması gerekmekte. Metroya girdiğinizle çıktığınız zamandaki haber bile aynı değil.”

yeni medya ve girişimcilik 2

“İçerik ve veri sizin Digital DNA’nız, TV artık 2. 3. ekran, zorlukları avantaja çevirin, bir çocuk tutkusuyla çalışın/ oynayın/ yaratın, sıkıcı olmayın. Ulaşmaya çalıştığınız insanların neyle ilgilendiğini bilin.” Arık Bulut ile ortak aklınız gelişiyor. Depolama değil, ortak akıl üretme, yapay zekaya açılan kapı” Veri bize yeni bir dünya düzeni sağlıyor, aramadan bulmamıza olanak sağlıyor, doğru fikirleriniz varsa destekleniyor, Big data; moda olan değil gerçek olan, gerçek zamanlı ve detaylı/ Yığın değil dinamik; İnnovasyon; veri analizi / Karar verici değil yön verici; veri ile akıllanmış sistemler.”

“Yeni gelişen dünya düzeninde innovation yapamayan kaybeder. Büyük düşünün küçük başlayın, uzmanı olduğunuz konuda misyonunuz 9olsun, her şeyi paylaşın, hata yapmaktan korkmayın. Digital dönüşümde esas şudur ki: Daha güçlü olan değil, çevreye en iyi uyumu sağlayan kazanır.”

Ekim Nazım Kaya: “İnsanlar tatminsizlik, takdir edilmeme, küçük görülme, hiyerarşik yapıdan dolayı kurumsaldan soğuyorlar ve girişimciliğe atılıyorlar. İnternette kendi işini yapmayı kolaylaştırıyor. Aslında kurulan işletmelerin %80’inin 5 yıl içinde battığını düşününce ciddi bir risk.” Bunun sonrasında da kendi yaptığı girişimlerde internetin çarpan etkisiyle kendisine kazandırdıklarını ve iş dünyasındaki yönetici ve CEO’dan nasıl kat be kat fazla kar ettiğini anlatıyor.

yeni medya ve girişimcilik 3

Ali Servet Eyüboğlu (Mekanist): 3 unsurda topladığı tavsiyesini paylaşıyor, slaytsız ama tcrübeleriyle dolu bilgisiyle etkili bir konuşmada:

1) Girişimciliği para kazanarak hayatı yırtma olarak görme: Girişimciliğe duyulan inanç önemli, ya da fikre duyulan aşk. Fikriniz varsa paraya ilk etapta ihtiyacınız yok, para kaygısıyla iş yapmayın,6 aylık maddi sürecinizi iyi hesaplayın, Ne istediğinizi tam olarak bilin, özel hayatınıza bile bu şekilde yön verin!. 2) Sürdürülebilir bir girişimde takım önemli: Ekip arkadaşlarınızı seçerken dikkat edin 3) Sürdürülebilir bir iş fikri edinin. Local olmak ve ilk olmak bu süreçte çok önemli.

yeni medya ve girişimcilik 4

Ersin Pamuksüzer: Uzman olmak isterseniz kurumsal şirkette çalışın, bir işi her anlamıyla öğrenmek için ise küçük şirkette.İş küçük şirketlerde daha çok yaratılıyor. Aslında yeni dünya düzeninde girişimci olmak zorundasınız, yoksa mezun bir işsiz olarak kalırsınız.

Fikir aslında değersizdir, önemli olan fikri gerçekleştirme şeklinizdir. “Güneşin altında hiçbir gizli şey yoktur”. Siz mevcut girişimcilerin gerçekleştirdiği fikirlerle bir gün bir yerde karşılaşmışsınız ve düşünmüşsünüzdür ama onların farkı gerçekleştirmesidir.

yeni medya ve girişimcilik 5

“Silicon Valley’de herkes fikir alışverişinde bulunur, fikrim çalınır diye korkmaz çünkü temel esas fikrinizi paylaşmanızdır. Zaten kopyalanacak bir fikir orjinallik içermez. Angry Birds fikrine sahip olanlar 51 tane başarısız proje gerçekleştirmiş. 52.si ise Angry Birds. Türkiye’de en büyük çıkmaz ben başarısız oldum dememek. Bunu kabul edememek ve ders çıkaramamak. Halbuki hata yapmayan insan iş yapmıyor demektir. Bazı başarılı yatırımcılar hata yapmayana şans vermeler.” Hata bir öğrenme biçimidir.

Serkan Ünsal (Turkcell): Başarılı filmlerden karelerle sloganlar halinde bir sunumla karşımızdaydı, akılda kalması açısından önemli sloganlardı! “ Girişimcilerin psikolojisi Roller Coaster gibidir, kendinizi tanımadan girişimciliğe soyunmayın, konfor alanınızdan çıkmadan girişimci olamazsınız, girişimcilik ve kurumsal hayat çokta farklı değildir, girişimciliğin yaşı yoktur, fikriniz işin sadece %5’i dir. Girişimciliğin büyük bir kısmı ekiptir.”

“Silicon Valley’de tek kişilik girişimcilere destekte bulunmazlar. En az iki kişi olunması gerekir.”

yeni medya ve girişimcilik 6

Selim Çavuş: Girişimciler için ofis ihtiyacı sadece arkadaş ağırlamak ve güç gösterisinde bulunmak için gerekiyor. Asıl gerekli olan bir telefon ve internete bağlanmak için bilgisayar.

Konferanstan reklam içermeyen ve pozitif şekilde yönlendirecek olan konuşmalar bu şekildeydi. (Tekrar söylemekte sakınca bulmuyorum) Üniversite konferanslarında vizyon katmadan sadece şirket tanıtımı yapanlara yazımda yer vermiyorum. Bu anlamda elde ettiklerim açısından düşünecek olursam çok başarılı bana vizyon katan bir organizasyondu bu nedenle düzenleyen sunan bu konuda araştırma yapan üniversite yetkililerine can-ı gönülden teşekkür etmek isterim.