Stres, kişinin biyolojik ve psikolojik dengesinin bozulmasına gösterdiği tepkilerin genel bir adıdır.

Stres aslında kötü bir ünvana sahip ama bu sadece bir bakış açısı: Eğer stres enerjisini nasıl kullanacağınızı biliyorsanız güdülenir ve esinlenir, bilmiyorsanız kaygılanırsınız!

Stres sizi harekete geçmeye hazırlar, enerji sağlar ve kişiyi hayatta kalmaya hazırlar. Stresi yönetmek aslında kişinin kendisinin ve başkalarının ihtiyaçlarını fark etmesi ve bunları en iyi şekilde karşılamak için stresi kullanma yeteneğidir.

Durumu kontrol altına almak için öncelikle durumu kabul etmemiz ve analiz etmemiz gerekir, (analiz aşamasına geçerken şu adımları gerçekleştirmeye özen gösterin),

  • Diyaframdan nefes alın,
  • Duygularınızın farkına vararak yaşayın,
  • Anın keyfini çıkarın ve
  • Meraklı olun.

Otomatik düşüncelerimizin bizi hayali beklentilere yönlendirdiğini, gerçeklikten uzaklaştırdığını ve / veya aktif düşüncelerimize engel olmaya başladığını fark ettiğinizde tepki durumunuzu analiz etmeye başlayın;

  • Fiziksel olarak ne hissettiniz, hangi duyguyu yaşadınız, yaşadığınız ne kadar güçlüydü!
  • Bu duygu kime/neye yönelikti, eşliğinde hangi düşünce geldi,
  • Nasıl tepki verdiniz!
  • Aslında istediğiniz şey neydi! Korktuğunuz şey ne?

Durumun analizini bulmaya yarayacak soru da; tepkini uyandıran davranış norm hangisiydi sorusudur.

Bu soruları sormanız önemli çünkü; bastırmaya çalışıldığında stres güçlenir ve kronik strese dönüşür. Aman dikkat!..

Stres hangi ihtiyaçlarımız sağlanmadığında ortaya çıkar ve aslında hangi duygularımızı korur bir bakalım;

Temas, konfor, sevgi, ilgi, zaman, güven, anlam ve ideal/ hedef!

Bu dürtüler sinir sistemimizin nasıl şekilleneceğini ve birincil yeteneklerimizi belirler. Temel ihtiyaçlarımızın en uygun ve doğrudan tatminini sağlar.

Hayatı daha yaşanılır hatta ötesinde keyifli kılmak istiyorsanız; bir deney ya da eğitim olarak görüp durumu kavrama ve güçlenme gibi sonuçlarla ilgileniyorsanız başarısızlığı sadece sizi heyecanlandırması için kullanın. Atrenman yaparken ki halinizi hatırlayın; o zamanlarda düşmeye, tekrar ayağa kalkıp denemeye hazırsınızdır. Sadece bu şekilde hata ve analiz yaparak, düzelterek, tekrar deneyerek istekleriniz hakkında bilgi edinebilir, her durumu keyif almak için kullanabilirsiniz.

Hayat sizin kontrolünüzde olsun, keyif alın!..